dagboek van mijn laatste jaar
dagboek van mijn laatste jaar
2010/11
Remember the photo of the ‘Picobello truck’ on the blog of September 25th: “too big, you get stuck”. The photo of this bus was taken only a few days later, and less than 200 m from the same spot.
The other point I’m trying to make this time with a photo of an identical traffic situation goes as follows. There is a driver on board. He’s your pilot ! He ‘s got plenty of experience. The place and its problems are widely known. It was forbidden for such big vehicles, or should be: there, big busses & trucks are useless, and dangerous. So, for drivers looking around, there are several road signs warning for the difficulties ahead, and pure common sense should have been enough to dissuade him from taking that direction, with that “car”.
Well, the same thing is true about the United Court (“Eenheidsrechtbank”: I won’t joke about “the United Courts of Justice” ;-))) Not only there is a problem. You also can foresee it.
Indeed, the bus on itself is a beauty, and the idea is simple and inviting: “everybody on board”. But you do not change a city or an environment just by law. The potential problems on the road ahead are clear. The warning signs on red. Common sense forbids it: it won’t work that way.
Yet, I’m afraid the idea tries to go get back on track. Any architect prefers to design a big building, rather than a modest house. But sovchozes never worked.
It ever implemented for our Justices of the Peace, this project will get stuck, and stuck again. In our “small claims courts” precious time and money will be lost before our passengers to Justice reach their destination.
Taxi please ! Small is .... picobello ;-)
Wat u vast niet gemist hebt - Ce que vous n’avez certainement pas râté - You didn’t miss this one did you ?
The difference of comment on that subject by the same journalist in the same newspaper, but one year apart (Filip Verhoest in De Standaard):
1 april 2009: YES !
“Klant wordt koning met een eenheidsloket bij elke centrale rechtbank. Over dit idee bestaat een politieke consensus. Ook de magistraten zijn voorstander” (redacteur Filip Verhoest).
18 december 2009: PROBABLY NOT
“Waar Justitie goed werkt moeten we geen hervormingen doorvoeren die misschien leiden tot afbraak van de efficiëntie. De vrederechters, noch de arbeidsgerechten kennen gerechtelijke achterstand. En niet alleen in de politieke wereld is het enthousiasme voor de oprichting van een geïntegreerde rechtbank van eerste aanleg bijzonder klein. Ook de gerechtelijke wereld is het idee weinig genegen. Het ambitieus plan van minister De Clerck is vandaag een brug te ver.” (redacteur Filip Verhoest).
1 april 2010: NO WAY !
“akkoord over hervorming Justitie. De eenheidsrechtbank komt er niet. Ook de vrederechters behouden hun autonomie” (redacteur Filip Verhoest)
NEXT ?
A quote a day, keeps the doctor away ;-)
“Modernisering is ook een voortdurende moralisering, vooral dan in de instrumentele zin. Handelingsnormen en waarden moeten een duidelijke en legitieme bedoeling hebben. Anders worden ze best afgeschaft (...) Men blijft echter denken binnen een perspectief van de zin, terwijl de essentie van de verloren codes, van de verdwenen limieten en grenzen hun conventionalisme was, hun zinloze zin”
Koen Raes, ‘ Het moeilijke ont/moeten’ VUBPress 1997
oops, stuck again !
12 oktober 2010
The bus on itself is a beauty, and the idea is simple and inviting: “everybody on board”. But you do not change a city or an environment just by law.